Széchenyi 2020 - Befektetés a jövőbe

Technikai lexikon

ABS

Blokkolásgátló rendszer. A kerekeknél elhelyezett érzékelők figyelik a kerék fordulatszámát. Ha a rendszer azt érzékeli, hogy a kerekek megcsúsznak, akkor a fékerőt addig csökkenti, amíg a csúszás megszűnik,de a maximális fékerő még fennáll. Ezáltal megteremtődik egy egyensúly, amikor kis fékerő növelés, majd csökkentés váltakozik, amíg el nem engedjük a fékpedált. A fékpedálon erős, és apró ütések érződnek, miközben "kattogás" hallatszik. Ez azért szükséges, hogy a lehető legnagyobb lefékezettség mellett megmaradjon az autó irányíthatósága, hogy ki lehessen kerülni az esetleges akadályt. Már minden autó szériafelszereltsége.

AFS II.

Adaptív fényszórószabályzás. A világításkapcsolón "Aut" állás van feltüntetve. Automatikus rendszer, több összetevővel. Városi forgalomban 50 km/óra alatti sebességnél a bal oldali fényszórót egy kicsit lefelé. és egy kicsit balra fordítja, ezzel az út bal oldala is megvilágítottá válik anélkül, hogy elvakítaná a szembejövőt. Irányjelző bekapcsolásakor és a kormány elfordításakor az aktuális oldalon felkapcsolja a ködlámpát, ami bevilágít, abba az irányba ahová kanyarodni akarunk. 50 km/ óra és 90 km/óra között a rendszer úgy működik, mint egy hagyományos világítás. 90 km/óra fölött azért, hogy hosszabban lássuk az utat emelni kezdi a fényszóró világítási magasságát, egészen 120 km/óráig. Innen már nem változtat. Az autópálya, vagy az országút kanyarulatát követi a kormány elfordulás irányában,ezért nem hagy holt teret az út jobb oldalán. Esőben az egész világítás rendszert minimálisan lejjebb állítja, hogy elkerülje a vizes úttestről való visszatükröződést. Fényszórómosó berendezéssel szerelik.

ASR

Kipörgés gátló rendszer. Az autó gyorsításakor biztosítja a hajtott kerekek folyamatos tapadását. Ha a kerekekre jutó nyomatékok olyan nagyok, hogy a kerekek megcsúsznak, csökkenti a motor nyomatékát (visszább veszi a gázt), míg a kerekek el nem érik az optimális tapadást. Az autóval egyszerűen el tudunk indulni jeges, havas, sáros, nedves úton is. Az ASR rendszer működését a műszerfalon egy ellenőrző fény mutatja. Manuálisan kikapcsolható.

BPS

Fékerőnövelés hidraulikus támogatása. Az általunk is ismert úgynevezett "fék elmelegedést" próbálja meg észrevehetetlenné tenni. A lejtőn lefelé történő autózáskor, ha folyamatosan és enyhén fékezünk, pár kilométer után a féket egyre nagyobb erővel kell nyomni, hogy elérjük a szükséges fékhatást. Ezt a folyamatot veszi át tőlünk a BPS, amikor egyre jobban emeli a fékerőt, ugyanolyan pedál lenyomás mellett.

DSR

Vezetőnek kormányzási javaslatot adó rendszer. Ez egy aktív rendszer, ami elektronikus kormány rásegítéssel rendelkező autóban működik. A veszélyes csúszkálás, kisodródás, oldalra elmozduláskor segít a helyes irányba kormányozni az autót. A rossz irányba kormányzáskor nehezebb a kormánykereket eltekerni, a jó irányban viszont sokkal könnyebb, mint a normális kormányzáskor, ezzel segít megtalálni a helyes kormányzási irányt. Természetesen nem helyettesíti a kormánymozdulatainkat és nem is gátolja meg.

DPF

Dízel részecske szűrő. A részecskeszűrő, egy a kipufogógáz-rendszerben elhelyezkedő szűrő, amely a dízelmotor működése során keletkező koromszemcséket gyűjti össze és semmisíti meg az autó működése közben teljesen önműködően. Azért szükséges, hogy minél kevesebb szennyezőanyag kerüljön a levegőbe az üzemanyag elégése során.

EBV

Elektronikus fékerő elosztó. A súly és a terhelés arányában az első és a hátsó tengelyek közt elosztja a fékerőt úgy, hogy mindkét tengelyen a maximális fékerő jelenjen meg. Általában ha a vezető egyedül van akkor csak szinte az első tengely fékeződik. Vészfékezéskor azonban rögtön dolgozni kezd és a hátsó tengelyre is a lehető legtöbb fékerőt adja, amikor még nem csúszik meg a hátsó kerék és nem "tör ki" oldalra az autó hátulja.

EDS

Elektronikus differenciálzár. Kedvezőtlen útviszonyok esetén, amikor az egyik hajtott kerék a jégen vagy a sárban megcsúszik, kipörög és emiatt az autó nem tud elindulni, segít azzal, hogy a kereket lefékezi, lehetővé téve a másik keréken
a meghajtást. Az EDS önállóan, automatikusan dolgozik.

ESP

Elektronikus stabilizáló rendszer. Ez egy több összetevőből álló rendszer.Az elemei külön-külön is megtalálhatóak és működőképesek. Ez a rendszer egységes vezérlés alapján fogja össze, és működteti az egyes alrendszereit. A működésekor mindig az éppen szükséges beavatkozást végzi el, azért, hogy az autónk mindig a legbiztonságosabban haladjon az úton balesetveszélyes helyzetekben is. Csökkenti a megcsúszás veszélyét és javítja a kormányozhatóságot, az autót megpróbálja az ideális íven tartani kanyarban, ezzel próbálja kiküszöbölni a kicsúszást. Alkotórészei általában EBV, MSR, ASR, EDS,HBA, ABS.

HBA

Hidraulikus fékasszisztens. Ez egy vészfékezést segítő rendszer. Vészfékezéskor általában elég gyorsan reagálunk, de nem nyomjuk kellő erővel fékpedált. A rendszer a féklámpa felgyulladása és a fékrendszer nyomásának emelkedése közt eltelt időt elemezve észreveszi, hogy vészfékezni akarunk. Ekkor a lehető legrövidebb idő alatt eléri a maximális fékhatást. Ennek a rendszernek még működik az első generációs megoldása,amikor a vészfékezés rásegítést mechanikus úton érik el. Ez a rendszer Dual Rate vagy más módon megoldva MBA rendszer.

HHC

Hegymenet asszisztens. Ez a rendszer az emelkedőn való elindulást segíti oly módon, hogy érzékelve az autó ferde állását és azt, hogy elengedjük az üzemi fékpedált még 2mp-ig fékezi az autót, ez az idő elég ahhoz, hogy lábunkat a gázpedálra átrakva el tudjunk indulni. Ezáltal az autó nem gurul vissza a lejtőn. Ezt önmagában nem tudják alkalmazni, csak ESP programmal és automata váltóval.

ISOFIX

Gyermekülés rögzítő rendszer. A nemzetközi ISO munkacsoport által kifejlesztett egységes gyerekülés rögzítő rendszer. Ez a rendszer a gyerekülést biztonságosan rögzíti, könnyű ki és beszerelhetőséget biztosít. Bizonyítottan csökkenti a sérüléseket baleset esetén. Csak az így megjelölt gyerekülések rögzíthetők vele.

MSR

Motor nyomaték szabályozó. Az autó működése és a forgalmi és útviszonyok változása miatt sokszor kell a sebességváltót fékezés után egy viszonylag kis sebességfokozatba kapcsolni mint például visszaváltások alkalmával. Ilyenkor igen nagy motorfék képződik ami drasztikusan csökkenti az autó sebességét. Ha ez jeges havas úton történik akkor a nagy sebességkülönbséget nem tudja átadni az útnak a gépkocsi ezért a kerekek csúszva maradnak teljes gázelvétel után fékezés nélkül. A gépkocsi ilyenkor irányíthatatlanná válik és nem tudunk például befordulni egy utcába, hanem csúszunk tovább egyenesen miközben a kerekek el vannak kormányozva. Ebben az esetben az MSR rendszer lecsökkenti a motor nyomatékát annyira, hogy a kerekek még forogjanak, ezáltal irányítható marad az autó ebben a szituációban is.

RBS

Féktárcsaszárító rendszer. A vizes, havas úton való haladáskor országúton, amikor hosszú kilométereken keresztül nem kell fékezni egy vékony víz és szennyeződés réteg alakulhat ki a féktárcsákon. Ez a réteg nem teszi lehetővé az azonnali teljes hatású fékezést hiszen a fékbetét először ezen a vízrétegen csúszik. Ez a fékezés idejét egy minimálisan rövid idővel megnyújtja, pedig a kritikus fékezési szituációban minden másodperc fontos. Ez minden autónál tapasztalható jelenség. Az RBS rendszer az első fékeken a fékbetéteket 3km-enként hozzáérteti minimális erővel a féktárcsához és íly módon a szennyeződés réteget eltávolítja. A rendszer csak 70 km/óra sebesség fölött és esőben működik ESP-vel szerelt autókon.

RKA ( TPM )

Gumiabroncs nyomás figyelő rendszer. Az autó kerekében uralkodó nyomás nagysága nagyon fontos a stabilitás, úttartás,kormányzás, fékezés folyamán és nem utolsó sorban az üzemanyag fogyasztás szempontjából. A rendszer menet közben figyeli az összes kerék fordulatszámát. Ha a gumiabroncs leenged kisebb lesz az átmérője ezért ugyanolyan hosszú út megtételéhez, többet kell forognia mint a többi keréknek. Ezt érzékeli az autó és bekapcsolja a figyelmeztető lámpát.

TSA

Vontatmány-stabilizáló rendszer. Egy vontatmánnyal terhelt gépjármű könnyen kerülhet olyan szituációba, amelyet egy gyakorlott sofőr sem tud ismét ellenőrzése alá vonni. Ilyen helyzetekben, mint például erős oldalszél, nyomvályú, váratlan irányváltás nagy sebességnél vagy lejtős úttesten előidézheti a vontatmány erős kilengését, ami átadódhat a vontató járműre is. A rendszer a kilengést észlelve megpróbálja először az első majd a hátsó kerekek fékezésével stabilizálni a helyzetet, amíg a kritikus helyzet meg nem szűnik. A beavatkozás alatt világít az összes féklámpa és egy visszajelző a műszerfalon. Ez a rendszer csak a gyári vonóhoroggal felszerelt autókon működik.

Széchenyi 2020 - Befektetés a jövőbe
© IntroWeb | 2017 - Weboldal készítés, SEO